سیستمهای تهویه و تا سیسات

بیش از یک دهه تجربه وتولید سیستمهای تهویه

آشنایی با انواع اگزاست فن

بطور کلی پروانه های اگزاست فن به دو دسته  فن اکسیال و فن سانتریفیوژ تقسیم میشوند:

الف ) اگزاست فن آکسیال (محوری) : در مواردی که نیاز به فشارهای استاتیکی پایین (کمتر از 100 پاسکال) می باشد، استفاده از فن و هواکش های آکسیال یا محوری توصیه می شود. این هواکش ها معمولا از جنس پلاستیک یا فلز تولید می شوند که هواکش های پلاستیکی معمولا در ظرفیت های پایین و برای کاربردهای خانگی استفاده می شوند.اگزاست فن های محوری نسبت به اگزاست فن های سانتریفیوژ قادر به جابه جا کردن حجم هوای بیشتری والبته صدای بیشتری می باشند در صورتی که برای فشارهای استاتیکی بالا کاربرد ندارند و باید از اگزاست فن سانتریفیوژ استفاده کرد.

  انواع فن اکسیال یا محوری :

1-فن دیواری : فن دیواری یا پنجره ای ساده‌ترین وپرکاربرد ترین  نوع فن محوری می‌باشد که شامل یک پروانه دارای ۳ الی 8 پره ، الکتروموتور و یک قاب  وتور محافظ می‌باشد. پروانه فن دیواری از جنس فلز یا ترکیبات پلاستیکی بوده و داخل قاب قرار می‌گیرد. اتصال الکتروموتور در اندازه‌های کوچک و متوسط به صورت کوبل مستقیم یا دایرکت درایو بوده و در اندازه‌های بزرگتر به صورت تسمه پولی می‌باشد. فن‌های دیواری برای حجم زیاد هوا و فشار استاتیک کم استفاده می‌شوند و برای غلبه بر سیستم‌هایی با افت فشارهای بیش از ۱50 پاسکال توصیه نمی‌شوند و کاربرد آن‌ها برای سیستم‌های کوچک و ساده از نظر تهویه که فاقد کانال کشی یا دارای کانال‌های کمی‌باشند محدود می‌گردد.

2-فن کانالی : فن کانالی (هواکش آکسیال کانالی) شبیه فن‌ پروانه‌ای است امابجای قاب، الکتروموتور و پروانههای فن درون محفظه‌ای به شکل استوانه قرار می‌گیرند و پروانه آن 4 الی 9 پره با طراحی آیرودینامیکی یا مسطح دارد.کانال یا استوانه ای که پروانه داخل ان نصب میشودکارایی هواکش را افزایش می‌دهد و طوری طراحی شده که با نوک پره‌ها فاصله کمی داشته باشد. اتصال الکتروموتور در این نوع فن‌ها می‌تواند به صورت کوبل مستقیم یا تسمه پولی باشد بطور مثال برای کاربردهای صنعتی جهت تخلیه اسپری رنگ یا تخلیه دود به جهت عدم برخورد هوای آلوده با الکتروموتور و آسیب رسانی به آن از اتصال تسمه پولی استفاده می‌گردد.

3-جت فن یا فن لوله محوری : فن  لوله محوری (جت فن) تقریبا مانند فن‌های کانالی بوده اما با این تفاوت که قبل از فن پره‌های راهنما اضافه می‌شوند و همچنین تعدادتیغه یا  پره‌های پروانه افزایش می‌یابد. پره‌های راهنما جریان هوا را مستقیم می‌کنند و بازدهی هواکش و قابلیت‌های مربوط به فشار استاتیک را افزایش می دهد. این پره‌ها موجب می‌شوند این فن، پربازده‌ترین فن محوری باشد. این فن ها معمولاً در کانال‌ها به جای فن های سانتریفیوز یا گریز از مرکز به کار می‌روند مخصوصاً وقتی که محدودیت فضا وجود داشته باشد. فن های پره محوری صدای بسیار زیادی تولید می‌کنند. در این نوع فن‌ها اتصال الکتروموتور به پروانه یا به صورت دایرکت درایو-مستقیم بوده یا به صورت کوپلینگی-فولی تسمه می‌باشد.

4-فن اکسیال پره ملخی   AXIAL PROPELLER: این نوع اگزاست فن جریانهای گازی زیاد و با فشار پایین تولید میکندونسبتا بازده پایینی دارد

5-فن تیوپ آکسیال TUBE AXIAL : این نوع اگزاست فن  فشار بالاتری نسبت به اگزاست فن  پره ملخی تولید می کند و ازآن بازدهی بیشتر دارد،خروجی جریان اگزاست فن غیر یکنواخت بوده و چرخش زیادی درآن دیده می شود.

6-فن وین آکسیال VANE AXIAL :اگزاست فن وین اکسیال در واقع یک اگزاست فن تیوب اکسیال است که توسط تیغه هایی درخروجی،جریان گاز را تقویت کرده و انرژی جنبشی جریان را به فشار ثابت تبدیل می کند همچنین دراین اگزاست فن تهویه شکل جریان هوا یکنواخت میباشد.

ب) اگزاست فن سانتریفیوژ : اگزاست فن سانتریفیوژ (فن سانتریفیوژ یوتیلیتی،هواکش یوتیلیتی،یوتیلیتی فن مکنده) جز عمده ترین و پرکاربرد ترین اگزاست فن های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ می باشد، موارد استفاده این هواکش ها در ساختمان ها و برج های اداری و تجاری ،صنایع نفت ودیگر صنایع ، بیمارستان ها ، کارخانجات صنعتی، صنایع سیمان ، برج خنک کن ها ، هواسازها و.... می باشد.این نوع اگزاست فن ها دارای راندمان بالایی بوده و به علت تامین افت فشار استاتیک تا محدوده قابل توجه ای نسبت به هواکش های اکسیال برتری و ارجعیت دارند.هواکش ها یا اگزاست فن سانتریفیوژ  از نظر کاربردی هم بعنوان مکنده (اگزاست فن) و هم بعنوان دمنده (بلوئر) قابل استفاده هستند                                                                                                                                  

  • انواع فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز :

1-اگزاست فن سانتریفیوژ با پروانه ایرفویل: (Airfoil)

فن سانتریفیوژ با پروانه ایرفویل یا Airfoil fan به دلیل ایجاد جریان هوای یکنواخت تر، بهترین راندمان و کمترین صدا را در بین انواع مختلف فن­ ها دارند. بازده آن­ها تا ۹0 درصد رسیده و به دلیل مقاومت ساختاری بالا که آن­ها را قادر می سازد در سرعت­ های بالا بچرخند فشار استاتیکی در حدود ۷۵۰۰ پاسکال تولید می­ کنند. فن­ های سانتریفیوژ با پروانه ایرفویل برای عملکرد در هوا و گازهای تمیز در تهویه عمومی استفاده می شوند، فاقد دامنه از کار افتادگی در منحنی عملکردشان بوده و می­توان آن­ها را برای سیستم هایی که مقاومت آنها تغییر می­کنند استفاده کرد. اگرچه هزینه ساخت این نوع فن به دلیل شکل خاص پروانه کمی بیشترانواع پروانه های سانتریفیوز است.

2- اگزاست فن­ سانتریفیوژ با پروانه بکوارد: (Backward-curved)

فن سانتریفیوژ با پروانه بکوارد یا Backward-curved fan به معنی پره های منحنی رو به عقب مشابه فن های با پروانه ایرفویل بوده ولی راندمان آنها کمی پایین تر و در حدود ۸۵ درصد است. این فن­ ها می توانند گازهایی که دارای ذرات هستند را انتقال دهند. مزیت فن­ های سانتریفوژ با پروانه بکوارد این است که در صورت قرار دادن فشارهای استاتیک بالاتر در مقابل این فن­ ها، صرف نظر از مقدار جریان هوا ، به موتور این فن ها فشار وارد نمی شود و به اصطلاح این فن ها بدون اضافه بارند.

۳ - اگزاست فن سانتریفیوژ با پروانه مایل به عقب: (Backward-inclined)

فن سانتریفیوژ با پروانه مایل به عقب یا Backward-inclined fan از لحاظ ساخت ساده هستند و مقاومت مکانیکی ضعیف تری در مقایسه با پروانه های انحنا به عقب دارند. راندمان فن سانتریفیوژ با پروانه مایل به عقب در حدود ۷۸ درصد است و مانند فن­ های سانتریفیوژ با پروانه بکوارد بدون اضافه بار هستند.

۴ اگزاست فن سانتریفوژ با پروانه شعاعی در راس: (Radial-tip)

فن سانتریفیوژ با پروانه شعاعی در راس یا Radial-tip fan فشار استاتیک بالایی تولید می کنند و حجم هوای کمتری را نسبت به فن های دیگر انتقال می­دهند. این فن­ها در اندازه­های بزرگ برای عمل تخلیه هوا، در کاربردهای صنعتی مرتبط با گازهای داغ و در ترکیب با فیلترهای تصفیه هوا استفاده می­شوند. شکل این پروانه ها باعث می شود پروانه خود به خود تمیز شود و از تجمع مواد روی پروانه که باعث از بین رفتن بالانس پروانه می شود جلوگیری می کند، این ویژگی در انتقال هوای غبار آلود و مواد گرانولی دارای اهمیت می ­باشد. روکش های پوششی تجدید شونده روی سطح فشار پروانه ها و آسترهای هاوزینگ (حلزونی فن) قابل تعویض، در اغلب موارد فراهم می­ شود. فن­ های سانتریفیوژ با پروانه شعاعی در راس از دمنده­ ها در سیستم هایی با مقاومت های متغیر و در سیستم های موازی کاربرد دارند. حداکثر بازده این فن ها در حدود ۷۰ درصد است.

۵ اگزاست فن سانتریفیوژ با پروانه فوروارد: (Forward-curved)

فن سانتریفیوژ با پروانه فوروارد یا Forward-curved fan که انحنا رو به جلو دارند در مقایسه با پروانه­ های انحنا رو به عقب در فن­ سانتریفیوژ با پروانه بکوارد فشار بیشتری تولید کرده و راندمان پایین تری دارند. این فن ها اغلب برای تهویه، سیرکولاسیون کوره­ ها و دیگر تجهیزات که در آنها سرعت کم برای جلوگیری از لرزش مطلوب است در اندازه های کوچک و متوسط ساخته می شوند. فن­ های سانتریفیوژ با پروانه فوروارد را معمولا در هوا یا گاز تمیز استفاده می­ نمایند زیرا در غیر اینصورت این نوع از پروانه ها بعد از مدتی آلوده شده و ممکن است پروانه از حالت بالانس خارج شود. حداکثر بازده این فن ها در ۶۵ درصد است و به فن های با پروانه کولری نیز معروفند و دارای اضافه بار می­باشند.

۶ اگزاست فن سانتریفیوژ با پروانه رادیال: (Radial blade)

فن سانتریفیوژ با پروانه رادیال یا Radial blade fan ها اغلب برای فشارهای بالا و حجم هوای نسبتا کم استفاده می­ شود و می­ توانند در سرعت های بالا بچرخند و فشار استاتیک بالایی را تولید کنند. از دمنده­ های با پروانه رادیال می توان در انتقال پنوماتیک، هوادهی مایعات، سیستم ­های شناور سازی هوا و پروسه­ های صنعتی مرتبط با دمای بالا استفاده شود. حداکثر بازده فن­ های سانتریفیوژ با پروانه رادیال در حدود ۶۰ درصد است.

در ادامه عوامل موثر در محاسبه و برآورد قیمت اگزاست فن را برای شما شرح می دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

قیمت اگزاست فن به عوامل متعددی بستگی دارد که در این مقاله به موارد اصلی که در قیمت انواع اگزاست فن تهویه تاثیرگذار می باشد اشاره می نماییم . یک دستگاه اگزاست فن اعم از اگزاست فن دمنده یا اگزاست فن پشت بامی که می تواند از نوع محوی یا سانتریفیوژ باشد ، از اجزایی تشکیل شده است که با توجه به متریال بکار رفته در ساخت وتولید این دستگاه ، هریک از این قطعات و اجزای این دستگاه می تواند تاثیر مستقیم بر قیمت اگزاست فن داشته باشد . در متن زیر به عوامل اصلی تاثیر گذار در قیمت اگزاست فن دمنده و یا قیمت اگزاست فن پشت بامی می پردازیم .

 1-جنس ورق بدنه و حلزونی اگزاست فن : معمولا متریال بدنه اگزاست فن از جنس فولاد ST-37 می باشد . گرید های مختلف فولاد با توجه به نوع روش نورد (نورد سرد و یا نورد گرم) و یا ضخامت ورق به کار رفته می تواند تاثیر بسزایی در بهای تمام شده قیمت اگزاست فن تهویه داشته باشد . انواع ورق های نورد گرم از گرید ST-33  تا گرید ST-53 تولید می شود که هر چه به گرید های بالاتر نزدیک می شود درصد کربن در آلیاژ فولاد کاهش پیدا کرده و در نتیجه ورق تولید شده از انعطاف بیشتری برخوردار خواهد بود . انواع ورق های نورد سرد (گالوانیزه روغنی) از گرید ST-22 تا گرید ST-24  قابل تولید می باشد . این ورق ها در ضخامت های مختلف در بازار عرضه می گردد که باتوجه به نوع گرید و همچنین ضخامت ورق ، قیمت اگزاست فن تعیین می گردد . حال آن که اگر بدنه دستگاه اگزاست فن از متریال استیل تولید گردد قیمت تمام شده اگزاست فن دمنده یا اگزاست فن پشت بامی بالاتر خواهد رفت . بنابراین مهمترین بخش در تعیین قیمت اگزاست فن ، بدنه این دستگاه می باشد .

2-جنس و نوع پروانه اگزاست فن : در انتخاب نوع پروانه در اگزاست فن باید توجه نمود که انواع پروانه محوری یا سانتریفیوژ با توجه به نوع کاربری (کانال کشی طولانی یا بدون کانال کشی ) در تولید این دستگاه استفاده می شود . نوع متریال پروانه مورد استفاده در اگزاست فن اعم از آلومینیوم ، گالوانیزه ، پلی آمید و فایبرگلاس می تواند تاثیر بسزایی در قیمت اگزاست فن دمنده و مکنده داشته باشد . از عوامل دیگری که در تعیین قیمت اگزاست فن می تواند تاثیرگذار باشد  می توان به کنترل کیفی دستگاه با بالانس استاتیکی و دینامیکی و همچنین تعداد پره های به کار رفته یا نوع پره به کاررفته اعم از فوروارد و بکوارد و شعاعی(با توجه به نوع کاربری) اشاره نمود . البته سیستم انتقال قدرت عامل مهم دیگری است که در تعیین قیمت اگزاست فن تاثیر بسیار زیادی دارد . انواع سیستم های انتقال قدرت در اگزاست فن اعم از دایرکت درایو ، تسمه پولی و گیربکس نیز در برآورد قیمت اگزاست فن تهویه تاثیرگذار می باشد.

نوع تسمه ، جنس فولی انتقال قدرت و نوع شافت انتقال قدرت می تواند از اجزای سیستم انتقال قدرت تاثیر مستقیمی بر قیمت اگزاست فن تهویه داشته باشد .

3-برند الکترموتور بکاررفته در اگزاست فن : یکی از موارد اصلی که در قیمت اگزاست فن موثر می باشد الکترو موتور بکارفته در اگزاست فن می باشد ، موتور می تواند از انواع برندهای داخلی و و یا  از برندهای چینی باشد که باعث کاهش در قیمت نهایی اگزاست فن گردد . و این در حالی است که اگر در تولید اگزاست فن از موتورهای اروپایی مانند زیمنس ، ABB ، VM ، موتوواریو و روسی استفاده کرد که عایق حرارتی و آی پی محافظتی بالاتری نسبت به انواع موتورهای چینی دارند . این عایق حرارتی و یا کلاس محافظتی بالا در مرور زمان سبب افزایش عمر موتور و فن و نیز سبب کاهش استهلاک قطعات جانبی دستگاه می گردد .

4-آپشن های به کار رفته در تولید اگزاست فن :  فیلتر نصب شده در دهانه ورودی و خروجی ، تابلوکنترل راه اندازی دستگاه ، سیستم کنترل دور متغیر (VFD)  ، پنل دسترسی و...  نیز در تعیین قیمت اگزاست فن دمنده تاثیرگذار می باشد . نوع رنگ اگزاست فن که بطور کوره ای یا الکترواستایک باشد و یا به صورت  دستی و کارگاهی انجام شود می تواند در قیمت اگزاست فن نیز موثر باشد .

+ نوشته شده در  شنبه 27 ارديبهشت 1399ساعت 13:54  توسط مهندس؟ 

یونیت هیتر

کاربرد یونیت هیتر :

بسیاری از ساختمانهای صنعتی و سالن های بزرگ ترجیح می دهند گرمایش خود را از یک مدار لوله آب گرم  تامین نماینددر جايي كه گرما به اين شكل در دسترس است ، استفاده از بخاري هاي واحد یا همان یونیت هیتر كه از آب داغ یا بخارتغذيه مي شوند ، به طور قطع مقرون به صرفه ترين روش براي گرم كردن فضاي اتاق و ساختمان است.چون در این حالت شما می توانید از آب گرم یا بخار موجود در سیستم تاسیساتی وجود دارد بهترین بهره را ببرید برای انتخاب یونیت هیتر وخرید دستگاه مناسب با پروژه خود شما می توانید انواع مختلفی از انتخاب ها را داشته باشید از قبیل یونیت هیتر دیواری، یونیت هیتر ایستاده زمینی، یونیت هیترسقفی .البته جدا از نوع یونیت هیتر از لحاظ محل قرار گیری  و نصب شما می توانید با توجه به نوع سیال موجود در محل پروژ یونیت هیتر مناسب را انتخاب نمایید که شامل یونیت هیتر آب گرم، یونیت هیتر بخارو ینیت هیتر الکتریکی می شود.

تعریف یونیت هیتر :

دستگاه یونیت هیتر یک سیستم گرمایشی با راندمان بسیار عالی می باشد از یونیت هیتر در فصل های سرد سال جهت ایجاد گرمای مناسب و تثیت دمای دلخواه برای سالن های ورزشی ،سوله ها، سالن های تولید و اماکن عمومی با ارتفاع بالا استفاده می گیرد. یونیت هیتر یکی از مدرن ترین سیستم های گرمایشی در صنعت تهویه به شمار می آید وبه علت خصوصیات ظاهری و قدت تولید گرما وپرتاب هوای مناسب بسیار پر طرفدار می باشد یونیت هیتر بطور ساده از یک کابین فلزی یا فایبر گلاس ،که چند ردیف لوله مسی یا استیل که از فین های آلومینیمی پوشانده شده است و یک فن دمنده از نوع اکسیال که بر روی بدنه قرار دارد تشکیل شده است البته در قسمت خروجی یونیت هیتر دمپرهای برای هدایت بهتر هوای گرم در نظر گرفته می شود.

استفاده از یونیت هیتر:

شکی نیست که اگر منبع خوبی از آب گرم شده در مدار لوله کشی دارید ، این یونیت هیتر ها  یک روش بسیار مقرون به صرفه برای تخلیه و انتقال گرما به مناطقی که در آن مورد نیاز است می باشدهر مدل بسته به دمای جریان ، دمای برگشت ، دمای هوای محیط و سرعت جریان آب دارای طیف وسیعی از گرمای خروجی استاین بدان معنی است که با اضافه کردن یک چرخه کابینت میکسر هوا / هوا تازه و کنترل های مناسب ، این محدوده ها یک تعریف ایده آل برای منابع گرما هستند که نسبت به گاز مستقیم یا سیستم های برق با فشار کمی کمتر قابل کنترل هستند استفاده از این سیستم در مکانهای که دارای  دیگهای بخار ، منابع حرارتی خورشیدی و دستگاههای حرارتی گرم شده با توربین بادی مفید است که نه تنها وسیله ای سریع و مؤثر برای ریختن گرمای اضافی داشته باشید ، بلکه سیستمی نیز وجود دارد که می تواند گرما را از دماهای کاملاً کم تحویل دهد و با یکپارچه سازی آسان سیستم گرمایش ثانویه وقتی دمای آب خیلی کم است.

ظرفیت یونیت هیتر مناسب :

اگر شما از یونیت هیتر  با آب تغذیه شده برای گرم کردن فضای ساختمان استفاده می کنید ، دلالت بر این است که شما از گرمای اضافی موجود استفاده می کنید و این یک گرمایش مناسب و اقتصادی برای مکان شما خواهد بوددر مقابل ، بخاری های برقی اغلب منابع گرمایش ثانویه هستندهمانند هر مورد نیاز به گرمایشی ، مرحله اولیه شناسایی اندازه مورد نیاز گرمایش استاگر اتاقی است که می خواهید آن را گرم کنید ، شما می توانید حجم کل فضا را در یک ضریب مشخص ضرب کرده و به میزان هوای گرم مورد نیاز برسید البته به شما پیشنهاد می شود جهت خرید و انتخاب یونیت هیتر با کارشناسان شرکت ما تماس گرفته واز یونیت هیتر مناسب برای محل خود آگاه شوید.

شما می توانید برای گرم کردن  محیط خود بعد از مشخص کردن بار حرارتی محل تعدا دمشخصی از این دستگاه را برای نصب در محل انتخاب نمایید تا بتوانید به گرمای مورد نظر برسید همانطور که در بالا اشاره شد شما می توانید از یونیت هیتر آب گرم یا یونیت هیتر بخار از نوع دیواری یا سقفی استفاده نماید.

بطور کلی تعداد کمتری یونیت هیتر های بزرگتر از لحاظ هزینه بخاری های واحد ، هزینه های کنترل و هزینه نصب از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهند بوداما درزمان انتخاب یونیت هیتر واحد نیز باید به شکل اتاق و پرتاب هوا از بخاری توجه داشته باشد ، شاید استفاده از یونیت هیتر بزرگتر برای مناطق یکنواخت بزرگتر و استفاده از یونیت هیتر واحد کوچکتر برای فضا های کوچکتر انتخاب مناسب تری باشد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 24 ارديبهشت 1399ساعت 13:14  توسط مهندس؟ 

فن کویل وانواع فن کویل

فن کویل چیست؟

همان طور که از نام این دستگاه مشخص است فن کویل از یک عدد کویل با لوله های مسی با ضخامت با ابعاد مورد نظر و یک عدد فن اکسیال یا سانتریفیوژ تشکیل شده است. نحوه عملکرد فن کویل به این شکل می باشد که آب گرم بویلر یا آب سرد چیلر از طریق سیستم لوله کشی وارد کویل ها می شود وطی عبور کردن از داخل لوله های کویل با عث ایجاد کرما ویا سرما میشود و به وسیله فن که بر روی کویل هوا را پرتاب میکند باعث ایجاد هوای گرم یا سرد در محیط مورد نظر میشود.

انواع فن کویل از لحاظ محل نصب و نوع کاربری به چند دسته مختلف تقسیم میشوند :

  • فن کویل سقفی توکار
  • فن کویل سقفی روکار
  • فن کویل زمینی روبرو زن یا بالازن
  • فن کویل دیواری
  • فن کویل کاستی

دستگاه فن کویل از اجزایی مختلفی تشکیل شده است در زیر به چند مورد اشاره میکنیم:

  • کویل با لوله های مسی همراه فین های آلومینیم
  • فندک (Fan Deck)خاموش و روشن
  • فیلترهوا فن کویل
  • شیر هواگیری
  • کلید سلکتوری
  • ترموستات
  • فن یا پروانه
  • سینی درین

آشنایی با طرز کار فن کویل :

آب گرم یا سرد از موتورخانه مرکزی از طریق لوله اصلی کویل، وارد لوله های مسی فن کویل  می شود و پس از چرخش در داخل ردیف های لوله های مسی، از طریق گردش اجباری هوا بر روی کویل ، گرما و یا سرمای خود را  از دست می دهد و از طریق لوله خروج کویل به سمت موتورخانه مرکزی بر می گردد.

در ادامه فن، هوا را از ورودی فن کویل که یک عدد فیلتر برای جلوگیری از ورود گرد و غبار نصب شده است؛ مکش می کند و به طرف کویل به گردش در می آورد. با عبور هوا از لابه لای فین های آلومینیومی انتقال گرما یا سرما از طریق فین ها به هوا انجام می گیرد و هوای محیط را خنک یا گرم می کند. دمای محیط ، اغلب توسط ترموستات کنترل می گردد ، زمانی که دمای محیط با دمایی که بر روی  ترموستات تنظیم شده است؛ یکی شود ، ترموستات فرمان قطع کردن فن را می دهد ولی گردش آب همچنان در کویل ادامه دارد.

لازم است به چند نکته درمورد فن کوئل اشاره شود:

  • تمامی لوله های ورودی و خروجی به دستگاه حتما باید عایق کاری شود تا در تابستان دچار تعریق نشود به طوری که روی لوله ها ، خیس شود و باعث ریختن آن روی سقف یا زمین شود.
  • چنانچه گردش آب درون کوئل به خوبی انجام نشود، می بایست کویل دستگاه توسط شیر هواگیری که روی لوله اصلی کوئل قرار گرفته هواگیری شود. تا آب به صورت کامل چرخش داشته باشد و بهتر است اول فصل زمستان یا تابستان این کار انجام شود .
  •  لوله ای که به لوله سینی درین ( تخلیه آب ) وصل می شود حتما باید دارای کمی شیب به سمت خروج آب داشته باشد تا آب بتواند راحت به سمت بیرون حرکت کند و آب داخل سینی جمع نشود.

فن کویل کاربردهای زیادی دارد و می توان از آن در ساختمانهای مسکونی ،مراکز تجاری و کارخانجات مختلف استفاده نمود. بطور کلی کاربرد فن کویل در سیستم حرارت مرکزی ساختمان می باشد. در تابستان ها چیلر تراکمی یا چیلر جذبی را، جهت تهویه ساختمان فراهم می کند و از طریق پمپ ها به طرف مصرف کننده ها یعنی فن کویل ها و یا هواساز ها می فرستد و از طریق انتقال حرارت اجباری با فن، هوا را از روی کویل عبور داده و باعث تغییر دمای هوا  می گردد.

این تجهیزات دستگاه های دو فصلی می باشد که در فصل تابستان هوای خنک و در فصل زمستان هوای گرم را فراهم می کنند اما دسته ای از آن ها که به نوع چهار لوله ای معروف هستند، به صورت همزمان و جداگانه دارای لوله های گرمایشی و سرمایش است که این مدل بسیاری از کاربری ها مورد استفاده و رایج است، در این حالت هم آب گرم و هم آب سرد در کویل های جداگانه در گردش است و بستگی به نیاز افراد بر روی حالت های مختلف تنظیم می گردد

قیمت فن کویل : این موضوع یکی از مواردی است که خیلی از مشتریان قبل انتخاب و خرید فن کویل به آن توجه زیادی می نمایند .قیمت فن کویل به پارامترهای مختلفی بستگی دارد از نوع فن کویل گرفته تا ظرفیت و متریال مورد استفاده در دستگاه تولید شده به هر حال شما می توانید با توج به نیاز وظرفیت مورد نظر یکی از انواع فن کویل را انتخاب نمایید وبرای استعلام قیمت نیز می توانید با کارشناسان فروش شرکت مهتاب گستر تماس بگیرد02166706377

چگونه می توانیم یک فن کویل مناسب انتخاب کنیم؟

فن کویل ها تولیدی شرکت مهتاب گستر در ظرفیت های مختلف از نظر هوادهی تقسیم می شوند که در ظرفیت های ۲۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰، ۸۰۰ و ۱۰۰۰ با واحد cfm تقسم بندی می شودالبته در صورت در خواست مشتری در ظرفیت های بالا تر قابل طراحی وتولید می باشند. با توجه به اینکه فن کویل یک محصول دو فصلی می باشد، جهت انتخاب آن باید ملاک خروجی نرم افزار HAP در فصل تابستان، جهت خنک کاری مورد نظر گرفته شود، زیرا ظرفیت یک مبدل حرارتی برای انتقال حرارت آب سرد ، تقریبا نصف مقدار آن در حالت مصرف آب گرم می باشد. و همچنین اجرای لوله کشی و سایز لوله متصل به دستگاه باید بر مبنای آب سرد انجام گیرد.شما با توجه به ظرفیت مد نظر میتوانید فن کویل مناسب را انتخاب نمایید همچنین از طریق مراجعه به سایت مهتاب گستر وارتباط با کارشناسان فنی این شرکت می تواند بهترین انتخاب را داشته باشید.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 20 شهريور 1399ساعت 15:19  توسط مهندس؟ 

فن محوری برج خنک کننده

فن محوری برج خنک کننده از قسمتهای مختلفی تشکیل شده که در این مطلب به توضیح کامل هرکدام از آنها خواهیم پرداخت ، گروه صنعتی مهتاب گیتر تولید کننده سیتمهای تهویه مطبوع می باشد .یکی از پرفروشترین محصولات این شرکت برج خنک کننده وقطعات برج خنک کننده فایبر گلاس می باشد.

اجزایی فن برج خنک کننده فایبر گلاس:

1. تیغه فن:

تیغه فن از پلاستیک های تقویت شده با الیاف شیشه (فایبرگلاس) می باشد که دارای پایداری شیمیایی وفیزیکی بیشتری نسبت به پروانه های آلومینیومی می باشد.بهعلت داشتن سطح صیقلی اصطکاک کمتری با سطح داشته ومقاومت هوا را به حداقل می رساند.ضمنا" به خاطر سطح صیقلی رسوب زدایی آن بسیار آسان صورت می گیرد. مواد به کار رفته در تولید این پروانه ها از رزین ایزوفتالیک والیاف مرغوب استفاده می گردد.

2. دستک فن:

این قطعه عامل اتصال پروانه وهاب می باشد از جنس کربن استیل با آبکاری گالوانیزه سرد می باشد.در طراحی این قطعات سازوکاری لحاظ شده است که با حداقل وزن بیشترین مقاومت را برای پروانه در مقابل تنش های احتمالی ایجاد می نماید.

3. هاب فن:

از جنس چدن نشکن وبصورت کوپلینگی می باشد به طوری که مونتاژ پروانه را به راحتی امکان پذیر می نماید وبا توجه به اینکه تنظیمات محل پروانه ومحل استقرار دستک پروانه توسط ماشین کاری انجام می گیرد پروانه ها درست درمحل طراحی بدون هیچگونه خطایی قرار می گیرند واین عملکرد فن را بهبود واستهلاک سیستم را کاهش می دهد.

4.انواع پیچ ومهره:

در تولید پروانه ها از پیچ ومهره های خشک استفاده می شود که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشند.

لازم به ذکر است در صورتی که فن در محیط های اسیدی وخورنده قرار بگیرد از اتصالات استنلس استیل نیز استفاده می گردد.

بالانس پروانه :

فن های محوری برج خنک کننده  تولیدیشرکت مهتاب گستر از قطر یک متر به بالا جهت استفاده در برج های خنک کننده می باشد ودورهای خروجی این پروانه در محدوده بالانس استاتیکی می باشد که در این شرکت با دقت بسیار بالایی انجام می گیرد ولی در صورت نیاز و بنا به درخواست مصرف کننده بالانس دینامیکی نیزصورت می گیرد.

لازم به ذکر است تمامی تولیدات  شرکت مهتاب گستر با مهندسی معکوس روی پروانه های شرکت COFIMCO بزرگترین تولید کننده های پروانه در دنیا می باشد انجام می گیرد. این پروانه ها دارای بازدهی بسیار بالا وطول عمر خوبی نسبت به سایر پروانه ها می باشد.

 

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 6 اسفند 1398ساعت 17:51  توسط مهندس؟ 

مقایسه برج خنک کننده مکعبی با برج خنک کننده گرد

دراین مطلب به مقایسه برج خنک کننده گرد و برج خنک کننده مکعبی می پردازیم شما میتوانید با مطالعه این مطلب ومطالب تکمیلی در سایت مهتاب گستر بهترین انتخاب را قبل از خرید برج خنک کن داشته باشید.

تعریف برج خنک کننده:

برج خنک کننده دستگاهی کاربردی است که در سازمان ها ، کارخانجات ، پالایشگاه ها ، آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ جهت دفع حرارت استفاده می شود . برج خنک کننده نوعی مبدل حرارتی است که با برقراری تماس بین آب و هوا باعث خنک شدن آب گرم می شود. از این رو، به طور متداول برای دفع گرما از سیستم های تبرید، تهویه مطبوع و فرآیند صنعتی از برج خنک کننده استفاده می شود.

1- سیستم توزیع آب

در برج خنک کننده گرد از سیستم پاشش آب Sprinklerhead استفاده می شود که یک سیستم محرک بوده و معمولا دچار مشکلات متعددی مانند گرفتگی سوراخهای لوله و همچنین جام کردن بدلیل خرد شدن بلبرینگ ها میباشد . با توجه به اینکه شاخک های جانبی فقط قسمت زیرین خود را خیس می نمایند ، در صورت حرکت نکردن اسپرینکلر قسمت زیادی از پکینگ خشک مانده و راندمان دستگاه به شدت کاهش می یابد . در برج خنک کننده مکعبی از سیستم نازل های ضد رسوب مربع پاش Dek Spray براساس طرح Brentwood آمریکا استفاده می گردد که یک سیستم ثابت بوده و به بهترین حالت ممکن آب بر روی پکینگ ها توزیع می گردد .

2- سیستم کاهش سرعت

معمولا در برج خنک کننده گردیا استوانه ای جهت چرخش پروانه برج خنک کن از سیستم کاهش دور تسمه و پولی استفاده می گردد که این امر باعث افزایش لرزش سیستم و اتلاف راندمان می شود ، ضمن اینـکه کارکرد تسـمه ها در معرض بخـار آب و نور آفتاب باعث استحلاک سریع تسـمه ها شده و سـیستم نیازمند تعویض متـوالی تسمه به عنـوان قـطعه مصرفی می باشد . در برج خنک کننده مکعبی با سایز کوچک ازالکتروموتورهای دور پایین بصورت کوبل مستقیم با فن استفاده شده که دارای کمترین لرزش و بالاترین راندمان می باشد . دربرج خنک کننده پیشنهادی با سایز بزرگتر در شرکت مهتاب گستر نیز از سیستم کاهش دور توسط گیربکس استفاده میشود که مزایای قابل توجهی نسبت به سیستم کاهش دور تسمه، پولی دارد.

3- سیستم هوادهی

در برج های خنک کننده گرد از فن های ۴ پره استـفاده شده که دارای هوادهـی پایـینی می باشد . در برج های خنک کن مکعبی این شرکت از فن های ۶ و ۸ پره استفاده شده که دارای حداقل ۵۰% هوادهی بالاتر در دورهای یکسان است جنس این فن ها از آلومینیم می باشد که در مقابل رطوبت وآفتاب مقاومت بالای دارند.

4- استحکام بدنه

در برج های خنک کن گرد با توجه به تعداد زیاد قطعات و استـفاده از پیچ و مهره های فلزی فراوان ، همـچنین نازک بودن بدنه ( استفاده از رزین ارتوفتالیک ) استحکام دستگاه پایین بوده و به مرور زمان و بر اثر لرزش دستگاه قسمت های سوراخ کاری شده ترک برداشته و تبدیل به شکستگی در بدنه شده وآب بندی دستگاه دچار مشکلات زیادی می گردد.

برج خنک کننده مکعبی ساخت شرکت مهتاب گستر به گونه ای طراحی می شود که دارای کمترین مقدار سوراخ کاری بوده وکمترین میزان فشار برروی پیچ و مهره های موجود وارد میشود. همچنین نقاط تمرکزتنش با استفاده از لایه های اضافی تقویت می گردد. تمامی لایه های قطعات فایبرگلاس با استفـاده از رزین ایزوفتالیک تولید شده که نسبت به انواع دیگر دارای ۲٫۵برابر استحکام بالاتر می باشد. همچنین ضخامت قطعات فایبرگلاس درستون ها و تشتک برج های به ۱۲mm می رسد .

5- اتلاف آب

در برج خنک کننده گرد با توجه به عدم استـفاده از قطره گیر در اکثر تولیدات ، پرتاب آب از قسمت فن به میزان قابل توجهی اتلاف آب وجود دارد . در برج های خنک کن مکعبی با توجه به وجود قطره گیر میزان پرتاب آب به بیرون به کمترین مقدار خود می رسد . در برج خنک کننده مکعبی با توجه به پاشش آب یکنواخت و سرعت هوای حدود ۳m/s درسطح مقطع یکسان نسبت به برج های خنک کننده گرد دارای میزان خنک کنندگی بیشتری می باشد .

+ نوشته شده در  شنبه 26 بهمن 1398ساعت 14:11  توسط مهندس؟ 

برج خنک کننده مکعبی

یکی از انواع برج خنک کننده تولید شرکت مهتاب گستر برج خنک کننده مکعبی می باشد که در این مطلب با مشخصات فنی و کاربرد آن بیشتر آشنا خواهید شد.شما می توانید جهت کسب اظلاعات بیشتر از انواع برج خنک کننده و قیمت به روز آن به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.لینک مستقیم*قیمت برج خنک کننده*

مشخصات برج خنک کننده مکعبی :

–1 بدنه ، تشت جمع آوری آب و دریچه های ورودی هوا به برج خنک کننده مکعبی از جنس  F.R.P با کیفیت بالا و مقاوم در مقابل

اشعه ماورا بنفش خورشید (UV) و رطوبت بالا می باشند .

–2 بخشهای خنک کننده از جنس PVC با روکش آنتی باکتریال انتخاب گردیده و قطعات فلزی از جنس آهن ST37 که پس از ساخت

با گالوانیزه آبکاری میگردد .

– 3الکتروموتور مورد استفاده برج خنک کننده مکعبی بمنظور چرخش آب درون برج خنک کن مکعبی از نوع فلنچ دار و از مارک های

معتبر اروپای وایرانی، با درجه حفاظت IP55 می باشد .

– 4اتصال بدنه و قسمت های مختلف برج خنک کننده مکعبی با استفاده از پیچ و مهره تماما آبکاری شده می باشد .

–5 طراحی مکعبی شکل این سیستم سبب شده است که سطح مکش هوا افزایش یافته و جریان هوا به راحتی صورت پذیرد که

این امر موجب بالا رفتن راندمان و کاهش توان الکتروموتور برج خنک کننده مکعبی می گردد .

–6 از مزایای برج خنک کننده مکعبی نسبت به مدل های مشابه میتوان به عدم وجود نازل در پاشش آب، راندمان بالاتر، کاهش

مصرف انرژی، کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری، به حداقل رساندن قطعات مکانیکی و غیره اشاره نمود .

 برج خنک کننده مکعبی مهتاب گستر با دو نوع کاربری صنعتی و تهویه مطبوع ساخته می شود. و امکان سفارش ساخت در مدل

های کوچکتر از 60 تن و بزرگتر 1000 تن نیز وجود دارد .

برج خنک کن مدارباز چیست؟

در برج خنک کننده مدار باز مکعبی با بدنه F.R.P ، آب ورودی از سیستم (Hot Water) وارد سیستم می گردد و پس از عبور از لوله

های ورودی وارد نازل ها (Nuzzles) می گردند و با توجه به ساختار نازل به صورت گردابی بر روی سطوح پکینگ پاشیده می شوند

 از دیگر سو هوای داخل برج خنک کننده مکعبی بوسیله فن تحت تاثیر الکتروموتور از پایین کولینگ تاور به سمت بالا مکش شده و

خارج می کند . آب پاشش شده بر روی پکینگ ها به سمت پایین ریزش کرده و هوای داخل برج خنک کن از پایین به سمت بالا

مکش می گردد . در این فرایند آب داغ در اثر عبور از کنار هوای تازه ٫ خنک گردیده و داخل تشت (Basin) می ریزد و آب سرد (Cold

Water) بوسیله لوله های خروجی از برج خنک کننده مکعبی خارج می گردد .

+ نوشته شده در  يکشنبه 29 دی 1398ساعت 20:27  توسط مهندس؟ 

بررسی انواع فیلترهای هواساز

فیلتراسیون هواساز : این قسمت وابسته به نوع هوا ورودی و میزان آلایندگی و نیز وابسته به نوع فیلتراسیون شامل پیش فیلتر(فیلتر فلزی) و پس فیلتر (فیلتر کیسه ای + هپا + اولپا ) می باشد در این مطلب از سایت مهتاب گستر به بررسی کامل سیستم فیراسیون هواساز می پردازیم.

 

1-فیلتر فلزی هواساز( METAL FILTER ) :

برای جداسازی ذرات معلق در هوا به‌کار می‌رود و معمولاً از جنس گالوانیزه یا آلومینیوم است و عموماً بعنوان پیش‌ فیلتر یا اولین مرحله فیلتراسیون در هواساز به کار برده می شود و در سامانه‌های تصفیه هوا دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلتر از چندین ورقه مشبک فلزی که بصورت چین‌خورده هستند و روی یکدیگر در داخل یک قاب فلزی مستقر شده‌اند، تشکیل شده‌است. نحوه قرارگیری این ورقه‌های مشبک در داخل قاب از ورقه‌های باچشمه‌های بزرگتر به ریزتر بوده و قابلیت جداسازی ذرات با قطر بیشتر از یک میلی متر را دارد.

2-فیلتراسیون نوع کیسه ای هواساز ( BAG FILTER ) :

در فیلتر کیسه‌ای، مطابق نامش، پارچه فیلتر برای افزایش سطح فیلتر، به شکل کیسه‌هایی در کنار هم قرار گرفته است. پارچه فیلتر مورد استفاده از الیاف مصنوعی نبافته و قاب فیلتر فلزی یا پلاستیکی می باشد. این نوع فیلتر در کلاس بازدهی F5 تا F9 تولید می گردد و در تهویه مطبوع و صنعتی کاربرد وسیعی دارد. هر کی از کلاس ها بازدهی دارای راندمان مشخصی در فیلتراسیون گرد و غبار با بزرگی 1 میکرون مورد استفاده قرار می گیرند . این فیلتر ها جز دسته فیلتر ها راندمان بالا می باشند و عموما راندمان این کیسه ها از 45 درصد تا 85 درصد متغیر است .

3-فیلتراسیون نوع هپا هواساز (HEPA) :

HEPA FILTER که مختصر شده کلمه Filter High Efficiency Particulate Air (فیلترینگ ذرات هوا با عملکرد بالا) بوده ، یکی از مهم ترین نوع فیلتر ها در سیستم ها تهویه مطبوع یا تصفیه هوا می باشد. این نوع فیلتر عموما براساس نوع طراحی و آنالیز هوا مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع فیلتر ها قادرند ذرات را تا بزرگی 0.3 میکرون را فیلتر کنند . این فیلتر ها بر اساس نوعی رده بندی در تیپ ها مختلف قرار می گیرند اگر کنار اسم فیلتر از حرف W استفاده شود به معنای قابل شستشو بودن می باشد  و از طرفی هر کدام از انواع فیلتر ها  قادرند تا درصد معینی از ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون را فیلتر کنند که با توجه به همین درصد در رده ها مختلف قرار می گیرند که در جدول زیر انواع رده بندی فیلتر نوع هپا مشخص شده است .

 ساختار فیلتر هپا به چه صورت می باشد؟

یک فیلتر از جنس مواد پلیمری و الیاف ویژه را تصور کنید که منافذ بسیار ریزی داشته و ذرات معلق بالاتر از ۰.۰۳ میکرون قادر به عبور از این منافذ نیستند. این تعریف ساده‌ای از ساختار و عملکرد فیلتر هپاست؛ اما اگر یک ورق یا لایه از این فیلتر در یک دستگاه قرار گیرد، به دلیل سطح تماس بسیار کم، میزان هوای تصفیه‌شده بسیار ناچیز می‌شود و همچنین منافذ خیلی زود به‌وسیله گردوخاک مسدود می‌شوند و می‌بایست فیلتر را تعویض کرد. با تا کردن این فیلتر به شکل آکاردئونی به جلو و عقب سطح بسیار بزرگی از فیلتر در فضای بسیار کوچکی قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب می‌توان مساحت بیشتری از ورقه‌ها را در یک فضای اندک جای داد. این همان روشی است که در طراحی فیلترهای هپا به‌کاررفته است و امروزه در برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا فیلترهایی به مساحت ۴۰ مترمربع به همین روش در دستگاه جای می‌گیرند. در یک نگاه ظاهر یک فیلتر هپا، فیلتر هوای خودروهای سواری را به یاد می‌آورد.

4-فیلتراسیون نوع اولپا در هواساز ( ULPA )

ULPA FILTER  که مختصر شده کلمه Ultra - Low Particulate Air Filter  ( فیلترینگ ذرات بسیار ریز هوا ) بوده یکی دیگر از بخش ها مختلف فیلتراسیون هوا محسوب می شود و تقریبا به لحاظ عملکرد ، مشابه فیلتر نوع هپا می باشد و با این تفاوت که این نوع فیلتراسیون قادر است آلاینده ها ذرات هوا را تا بزرگی 0.12 میکرون فیلتراسیون کند.

ساختار فیلتر اولپا به چه صورت است؟

فیلترهای اولپا از کاغذهای میکرو فایبرگلاس (بوروسیلیکات) بهمراه فویل‌های آلومینیومی جداکننده تشکیل شده‌اند و از لحاظ ساختاری مانند فیلترهای هپا هستند اما با این تفاوت که کاغذ فایبرگلاس به کار رفته در فیلترهای اولپا از الیاف ظریف تری تشکیل یافته‌است.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 25 دی 1398ساعت 20:51  توسط مهندس؟ 

آشنایی با هواساز واجزایی آن...

هواساز چیست؟

همان طور که از نام این دستگاه  مشخص است هواساز دستگاهی است  که برای آماده سازی و تامین هوای مورد نیاز مکانهای مختلف استفاده می شود.آماده کردن هوا شامل سرمایش یا گرمایش،رطوبت زنی و تصفیه هوا می باشد.جهت سرمایش یا گرمایش هوا از کویل های سرد و گرم،برای رطوبت زنی دستگاه رطوبت زن و تصفیه هوا از فیلترهای مختلف با کاربردهای متفاوت استفاده می شود.

امروزه برای تولید هوای مطبوع و کنترل دما در بسیاری از امکان عمومی،تجاری و صنعتی از سیستم های هواساز استفاده می شود با استفاده از هواساز میشود در همه ی فصول سال دمای مناسبی در محیط ایجاد کرد و همچنین سیستم هواساز با استفاده از دمپرهای خروجی و ورودی هوا و فیلترهای متعدد باعث تازه سازی هوا در محیط می شود. در بسیاری از مناطق عمومی نظیر سینما،رستوران ها ،مراکز خرید و هایپر مارکت ها،مساجد ،ادارات،موزه ،باک ها ،تالارهای بورس،بیمارستان ها و هتل ها از هواساز به عنوان عالیترین روش تهویه مطبوع مرکزی در سرتاسر دنیا استفاده میشود.سیستم گرمایش هواساز با استفاده از کویل گرمایی هواساز که با استفاده از آب گرم و یا بخار آب تغذیه می شود در فصول سرد سال ایجاد گرمای مطبوع و یکنواختی در محیط می کند . همچنین در فصول گرم سال کوئل سرمایشی با استفاده از آب سرد و یا گاز مبرد دمای محیط را تا دمای دلخواه پایین می آورد.

برای ایجاد هوای تازه در محیط ،دمپرهای هوای ورودی و هوای برگشت کاملا قابل تنظیم بوده و می توان میزان ورود و خروج هوا را مدیریت کرد.فیلترهای متعددی در هواساز به کار گرفته می شود تا مانع ورود گرد و غبار ،حشرات ،ذرات جامد معلق در هوا به هواساز شوند .علاوه بر وجود فیلترهای موجود در هواساز امکان اضافه نمودن فیلترهایی نظیر فیلتر کیسه ای،فیلتر کاغذی،نمدی و رول فیلتر به هواساز می باشد تا با استفاده از این فیلترها هوا کیفیت بالاتری داشته باشد. در هواساز ها برای توزیع مناسب هوا در کانال ها از فن سانترفیوژ استفاده می شود با استفاده از فن سانترفیوژ، هوای مطبوع کاملا یکنواخت در کانال ها تزریق میگردد.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درزیر بخشهای مختلف هواساز عنوان شده است:

1- باکس هواساز: دمنده، فیلترها، کویلهای سرمایش و گرمایش و رطوبت زن در داخل آن قرار می گیرند که دارای یک یا چند ورودی و خروجی جهت تامین هوا می باشد. این باکس بر روی فونداسیون نصب می شود.ورودی ها و خروجی ها توسط کانال به بخش های مربوطه مرتبط می شوند.

2- فن دمنده هواساز: جهت مکش هوای تازه بیرون و برگشتی از فضاهای مختلف و دمش آن به داخل فضاهای مورد نظر می باشد .

3- فیلتراسیون هواساز: جهت تصفیه هوا از انواع فیلتر در دستکاه هواساز استفاده می شود فیلتر ها انواع مختلفی دارند که به شرح زیر می باشند:

الف- فیلتر فلزی: این فیلترها قابل شستشو می باشند و قادر به فیلتر کردن ذرات معلق در هوا به اندازه 1-2 میلی متر هستند.

ب- فیلتر کیسه ای(Bag Filter): این فیلتر ها به صورت معلق در محفظه هواساز قرار می گیرند و با عبور هوا از آنها هوا عملر فیلتراسیون انجام می شود.

ج- فیلترهای هپا(High Efficiency Particulate Air): این فیلترها توانایی جذب ذرات تا 0.3 میکرون را دارای می باشند.کاربرد آنها در اتاقهای جراحی، اتاق تمیز و برخی صنایع حساس می باشد.

4- کویل های سرمایش وگرمایش  هواساز: با جریان یافتن آب سرد یا گرم و یا مبرد در داخل آنها وعبور هوا از روی آن ها هوا گرم یا سرد شده و به داخل مکان مورد نظر هدایت می شود.

5- رطوبت زن : با پاشش آب توسط نازل در جریان هوا و یا عبور جریان خشک هوا از روی مخزن آب  رطوبت آن افزایش می یابد.

6- تجهیزات کنترلی: مانند دماسنج ها ، رطوبت سنج ها ،شیرهای کنترلی و دیگر تجهیزات می باشند که جهت کنترل عملکرد هواساز به کار می روند.

7- محفظه اختلاط هوا: در برخی از هواسازها(هواساز با هوای برگشتی) حدود %70 هوای داخل فضاها را توسط کانال به هواساز برگشت می دهند تا در محفظه اختلاط با هوای تازه مخلوط شده و دوباره مورد استفاده قرار گیرداین کار جهت کنترل هزینه می باشد و در سیستمهای اداری ومسکونی مورد استفاد ه قرار میگیرد.

یک دیگر از انواع هواساز نوع خانگی یا آپارتمانی می باشد که در زیر به مزایایی آن اشاره می نماییم.

مزایای  هواساز خانگی نسبت به دیگر تجهیزات سرمایش وگرمایشی :

1-از مزایای مهم هواساز خانگی مصرف بسیار کم انرژی می باشدکه موجب کاهش هزینه ها خواهد شد .

2-با استفاده از هواساز خانگی تیپ آکنوپک دیگر نیازی به موتورخانه وچیلر نمی باشد.

3-بااستفاده از هوا ساز خانگی مجزا دیگر نیاز به کانال کش های طولانی وبین طبقاتی نمی باشد ،همین مسئله باعث می شود درساختمان و واحدهای مسکونی فضا ی بیشتری در دسترس باشد که موجب بهره وری بیشتر دراجرای ساخت و ساز میشود.

4-کاملا بدون صدا بودن هواساز خانگی ، در سیستم های سنتی تهویه ( مانند کولر آبی) و کولر گازی صدای نامطلوب موجب صلب آرامش در خانه می باشد. همچنین در هواسازهای مرکزی در بعضی موارد به علت عدم کانال کشی مناسب صدای هوای برگشتی موجب صلب آسایش ساکنین میشود.

5-نصب ، تعمیر و نگهداری  هواساز خانگی بسیار آسان میباشد،

6-استفاده از سیستم اواپراتور درهواساز خانگی باعث می شود که علاوه بر ایجاد سرمایش و گرمایش در محیط رطوبت نیزتامین می گردد.

+ نوشته شده در  جمعه 26 ارديبهشت 1399ساعت 15:14  توسط مهندس؟ 

آشنایی با سختی گیر رزینی -مهتاب گستر

سختی گیر رزینی را بهتر بشناسیم:

سختی گیر رزینی-مهتاب گستر

سختی گیر های رزینی معمول ترین و رایج ترین انواع سختی گیر در بازار هستند که به نام های سختی گیر مکانیکی یا تبادل

یونی و همچنین رسوب گیر رزینی هم شناخته می شوند. همانطور که میدانید کلسیم و منیزیم موجود در آب است که تشکیل

رسوب می دهد و در تاسیسات وتجهیزات  موتورخانه ولوله ها باعث گرفتگی و انتقال حرارت مشکل می شوند .

تنها راه ویا بهتر است بگویم بهترین راه جلوگیری از سختی آب و یا نرم کردن آب این است که این مواد معدنی را از آب بگیریم و یا

اجازه ته نشین شدن به آنها را ندهیم که این کار بواسطه سختی گیر رزینی یا تبادل یونی و برخی از روش های دیگر امکان پذیر

می باشد.

سختی گیر ها با حذف یون های کلسیم و منیزیم باعث نرمی آب می شود و حتی گاهی اوقات آهن موجود در آب را هم تا حدی

فیلتر می کنند. این سختی گیر ها با جمع آوری کردن مواد معدنی در مخزن خود در فواصل زمانی مشخص آن را به فاضلاب هدایت

می کنند.ومانع از جمع شدن رسوب در سیستم های تاسیساتی می شوند.

ساختار سختی گیر رزینی یا مکانیکی:

بیشتر سختی گیرها برای نرم کردن آب از تبادل یونی استفاده می کنند. سختی گیر ها در واقع اقدام به تعویض یون های منیزیم و

کلسیم موجود در آب با سایر یون ها می کنند مثلا سدیم را به پتاسیم تبدیل می کنند. این یون های مبدل به شکل نمک سدیم یا

پتاسیم در مخزن مبدل یونی افزوده می شوند.

سختی گیر رزینی یا رسوب گیر رزینی چیست؟

متداولترین نوع سختی گیر برای از بین بردن سختی آب سختی گیر های رزینی هستند. سختی گیر های رزینی یون های سدیم

را با یون های کلسیم و منیزیم جا به جا می کنند. این موضوع باعث می شود که املاح موجود در آب خاصیت رسوب کنندگی خود

را از دست بدهند و آب سخت به آب نرم تبدیل شود.

نحوه عملکرد سختی گیر رزینی :

روش کار سختی گیر های رزینی به این شکل است که آب سخت با عبور از روی رزین های این سختی گیر پس از مدت زمانی

قدرت تبادل یونی خود را از دست می دهند ، وقتی املاح قدرت تبادل یونی خود را از دست بدهند و از کارایی بیافتند در این زمان

با محلول نمک یا کلرید سدیم 10 درصد شسته می شوند تا قدرت تبادل یونی آنها مجددا احیا شود.

باید بدانید که قبل از عبور آب نمک از روی رزین ابتدا آبکشی رزین صورت می گیرد تا نمک وارد سیستم حرارت مرکزی نشود زیرا

نمک به شدت خورنده می باشد.

قیمت سختی گیر

+ نوشته شده در  چهارشنبه 18 دی 1398ساعت 19:03  توسط مهندس؟ 

انواع چیلر (چیلر تراکمی وچیلر جذبی)

دراین مطلب سعی داریم شمارا با انواع چیلر ، تفاوت ها ومزایای آن آشنا کنیم-شرکت مهتاب گستر تولید کننده انواع چیلر 

انواع چیلر به شرح ذیل می باشد:

انواع چیلر را می توان به طور کلی به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم کرد.

تفاوت چیلرهای تراکمی وچیلرهای جذبی:

اصلی ترین تفاوت این دونوع چیلر در این است  که چیلرهای تراکمی از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی از انرژی حرارتی به عنوان منبع اصلی برای ایجاد سرمایش استفاده می کنند.امادر بعضی موارد نیز چیلرهای جذبی شبیه چیلرهای تراکمی عمل می کنند که مهمترین این شباهتها  را در زیر بیان می کنیم.
الف – در اواپراتور از گرمای آب تهویه ساختمان برای تبخیر یک مبرد فرار در فشار پایین استفاده می گردد.
ب – گاز مبرد فشار پایین از اواپراتور گرفته شده و گاز مبرد فشار بالا به کندانسور فرستاده می شود.
ج – گاز مبرد در کندانسور تقطیر می گردد.
د – مبرد در یک سیکل همواره در گردش است.

مهمترین مزایای چیلرهای جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی عبارتند از:
1 – صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی :
همانطور که گفته شد چیلرهای جذبی از گاز طبیعی ، گازوئیل یا گرمای تلف شده به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می کنند و مصرف برق آنها بسیار ناچیز است.
2 – صرفه جویی در هزینه خدمات برق :
هزینه نصب سیستم شبکه الکتریکی در پروژه ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعیین است. یک چیلر جذبی به دلیل اینکه برق کمتری مصرف می کند ، هزینه خدمات را نیز کاهش می دهد. در اکثر ساختمان ها نصب چیلرهای جذبی موجب آزاد شدن توان الکتریکی برای مصارف دیگر می گردد.
3– صرفه جویی در هزینه تجهیزات برق اضطراری :
در ساختمانهایی مانند مراکز درمانی و یا سالن های کامپیوتر که وجود سیستمهای برق اضطراری برای پشتیبانی تجهیزات خنک کننده ضروری است ، استفاده از چیلر های جذبی موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه این تجهیزات خواهد شد.
4– صرفه جویی در هزینه اولیه مورد نیاز برای دیگ ها :
برخی از چیلرهای جذبی را می توان در زمستان ها به عنوان هیتر مورد استفاده قرار داد و آب گرم لازم برای سیستم های گرمایشی را با دماهای تا حدود ۲۰0 درجه تأمین نمود. در صورت استفاده از این چیلرها نه تنها هزینه خرید دیگ کاهش می یابد بلکه صرفه جویی قابل ملاحظه ای در فضا نیز بدست خواهد آمد.
5– بهبود راندمان دیگ ها در تابستان :
مجموعه هایی مانند بیمارستان ها که در تمام طول سال برای سیستمهای استریل کننده ، اتوکلاوها و سایر تجهیزات به بخار احتیاج دارند مجهز به دیگ های بخار بزرگی هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمی کار می کنند. نصب چیلرهای جذبی بخار در چنین مواردی موجب افزایش بار و مصرف بخار در تابستان ها شده و در نتیجه کارکرد دیگ ها و راندمان آنها بهبود قابل توجهی خواهد یافت.


6 – بازگشت سرمایه گذاری اولیه :
چیلرهای جذبی به دلیل نیاز کمتر به برق در مقایسه با چیلرهای تراکمی ، هزینه های کارکردی را کاهش می دهند. اگر اختلاف قیمت یک چیلر جذبی و یک چیلر تراکمی هم ظرفیت را به عنوان میزان سرمایه گذاری و صرفه جویی سالانه از محل کاهش یافتن هزینه های انرژی را به عنوان بازگشت سرمایه در نظر بگیریم ، می توان با قاطعیت گفت که بازگشت سرمایه گذاری صرف شده برای نصب چیلرهای جذبی با شرایط بسیار خوبی صورت خواهد گرفت.
7 – کاسته شدن صدا و ارتعاشات :
ارتعاش و صدای ناشی از کارکرد چیلرهای جذبی به مراتب کمتر از چیلرهای تراکمی است. منبع اصلی تولید کننده صدا و ارتعاش در چیلرهای تراکمی، کمپرسور است. چیلرهای جذبی فاقد کمپرسور بوده و تنها منبع مولد صدا وارتعاش در آنها پمپهای کوچکی هستند که برای به گردش درآوردن مبرد و محلول لیتیم برماید کاربرد دارند. میزان صدا و ارتعاش این پمپهای کوچک قابل صرف نظرکردن است.
8 – حذف مخاطرات زیست محیطی ناشی از مبردهای مضر:
چیلرهای جذبی بر خلاف چیلرهای تراکمی از هیچ گونه ماده CFC یا HCFC که موجب تخریب لایه ازن می شوند ، استفاده نمی کنند. لذا برای محیط زیست خطری ایجاد نمی نمایند. چیلرهای جذبی غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده می کنند. یک چیلر جدید در هر شرایطی ،یک سرمایه گذاری بیست و چند ساله است. تغییرات دائمی قوانین و مقررات استفاده از مبردها موجب می شود تا استفاده از مبردی طبیعی مانند آب در چیلرهای جذبی گزینه ای بسیار قابل توجه به شمار آید.
9- کاستن از میزان تولید گازهای گلخانه ای و آلاینده ها :
میزان تولید گازهای گلخانه ای (مانند دی اکسید کربن) که تأثیر قابل توجهی در گرم شدن کره زمین دارند و آلاینده ها (مانند اکسیدهای گوگرد ، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق) توسط چیلرهای جذبی در مقایسه با چیلرهای تراکمی بسیار کمتر است.

مشاوره قبل از خرید با کارشناس فروش شرکت مهتاب گستر 02166706377

+ نوشته شده در  دوشنبه 16 دی 1398ساعت 19:37  توسط مهندس؟